دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 شهريور 1396 - 11:49
مروری بر روزنامه‌های عرب‌زبان منطقه

 جنگ تحریم‌های دیپلماتیک میان آمریکا و روسیه / مواضع متناقض فرانسه نسبت به بشار اسد

انتقاد دوحه از بی‌توجهی مجامع بین‌المللی به بحران قطر ، طرح آشتی ملی در یمن و افزایش تنش در روابط میان آمریکا و روسیه ؛ از موضوعاتی است که مورد توجه ویژه رسانه‌های عرب زبان قرار گرفته‌‌‌‌‌‌‌است.
کد خبر : 208523

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، عناوین مهم روزنامه‌های عرب‌زبان منطقه را در زیر می‌خوانید:


انتقاد دوحه از بی‌توجهی مجامع بین‌المللی به بحران قطر



روزنامه الشرق چاپ عربستان در گزارشی نوشت: «دوحه درباره بی توجهی مجامع بین‌المللی نسبت به بحران کشورهای مدعی مبارزه با تروریسم همچون عربستان، مصر، بحرین و امارات ابراز تاسف کرد.»


محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، وزیر امور خارجه قطر در دیدار با جولیان کینگ، کمیسیر امنیت اروپا در بروکسل، هرگونه تفاهم با دوحه را در زمینه این بحران تکذیب کرد و گفت تاکنون توافقی در زمینه درخواست‌های 13 گانه کشورهای تحریم‌کننده قطر به دست نیامده است.


وی اقدامات اخیر کشورهای تحریم کننده را شخصی خواند و گفت: «ما به شورای همکاری خلیج (فارس) به‌عنوان یک سازمان اعتماد داریم ولی مطمئن نیستیم که این اطمینان و اعتماد در آینده نیز ادامه یابد.»


موافقت علی عبدالله صالح با طرح آشتی ملی در یمن



پایگاه خبری المشهد الیمنی گزارش کرد: «علی عبدالله صالح، رئیس حزب کنگره مردمی یمن از موافقت خود با دعوت حوثی‌ها (جنبش انصارالله) برای آشتی ملی فراگیر در این کشور خبر داد.


صالح با انتشار بیانیه‌ای در کاربری خود در فیسبوک اعلام کرد: «گفت‌وگو و مذاکره همواره رویکرد کنگره ملی یمن در تعامل با موضوعات مختلف و روابط این جریان با همه طرف‌ها بوده است و این روند ادامه خواهد داشت. بنابراین، بار دیگر طرح آشتی ملی فراگیر را که بارها و بارها مطرح کردیم، می‌پذیریم و از همه طرف‌ها می‌خواهیم که دراین زمینه تلاش کنند.»


جنگ تحریم‌های دیپلماتیک میان آمریکا و روسیه



روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم در گزارشی نوشت: «جنگ تحریم‌ها و واکنش‌های متقابل میان مسکو و واشنگتن از روز جمعه با صدور بیانیه‌ای از سوی کاخ سفید درباره بستن کنسولگری روسیه در سن فرانسیسکو ازسر گرفته شد، موضوعی که روابط میان دو کشور را به بن‌بست کشانده است.»


طبق این تصمیم باید حدود یک‌سوم کارمندان دفاتر دیپلماتیک روسیه در آمریکا، این کشور را ترک کنند. موضوعی که پس از رسیدن دونالد ترامپ به قدرت در آمریکا، امیدواری‌ها را درباره نزدیکی روابط دوجانبه به یاس تبدیل کرده است.


بلافاصله پس از این تصمیم، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه واکنش نشان داد و آن را گامی در جهت افزایش تنش میان دو کشور خواند و آمریکا را آغازگر این تنش معرفی کرد و کشورش را در واکنش نشان دادن به این تصمیم، پس از بررسی‌های لازم، ذی‌حق دانست.


فرانسه دوره «انتقال سیاسی» در سوریه را بدون حضور اسد می‌خواهد



روزنامه النهار چاپ لبنان نوشت: «دولت فرانسه بعد از یک دوره از ایراد مواضع متناقض نسبت به بحران جاری در سوریه، خواستار ورود به دوره انتقال سیاسی در سوریه بدون حضور بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور شد.»


ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه به رادیو ار تی ال گفت: «راه‌حل صلح‌آمیز با وجود بشار اسد محال است و نمی‌توان او را بخشی از راه‌حل دانست.»


وی افزود: «راه حل در این است که به یک برنامه جامع و جدول زمانی برای انتقال سیاسی با وجود همه بازیگران (منطقه‌ای و بین‌المللی) برای وضع قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات دست یابیم. این انتقال با حضور بشار اسد امکان‌پذیر نیست.»


این در حالی است که پیشتر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه گفته بود برکناری بشار اسد پیش‌شرط مذاکره برای صلح در سوریه نیست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته